Ben je rijk? Of reken je jezelf rijk?

Belasting is niet altijd een schuld in jouw administratie.

Eens per jaar wordt jouw aangifte voorbereid door jouw boekhouder/accountant. Je hebt een gesprek als afsluiting van het jaar en je krijgt te horen hoeveel belasting je nog moet betalen.

Belasting betalen is gemiddeld genomen het gevolg van een gezonde financiële onderneming. Je maakt winst, en ondanks dat je gebruikmaakt van de mogelijkheden om zo min mogelijk belasting te betalen, dan nog betaal je belasting.

De belasting die je nog moet betalen, staat niet geheel in jouw jaarrekening. En al helemaal niet tussentijds in jouw boekhouding.

Welke belasting je nog moet betalen is geheel afhankelijk van de ondernemingsvorm die jij hebt, maar bij elke ondernemingsvorm is er belasting die je niet in de jaarrekening/ boekhouding ziet.
In een eenmanszaak of VOF is dit inkomstenbelasting.
In een BV is dit dividendbelasting.

Even geleden zei een klant (met een BV) tegen mij: “maar is dat geld in de BV dan niet van mij?”

Nee, niet allemaal dus, want als je het privé wil uitgeven, moet je nog dividendbelasting betalen.

Belangrijk is dus dat jij standaard genoeg geld opzij zet om die belasting te betalen.

Heb jij dat ook gedaan?
Weet je hoeveel je opzij moet zetten?
Staat er al genoeg, of misschien zelfs te veel.

Dit soort vragen kunnen ervoor zorgen dat jij onrust en stress ervaart, onzekerheid over geld.

En dat is helemaal niet nodig.

Want als je via mijn jaartraject een Bedrijfswinst-groeiplan voor 12 maanden maakt op basis van jouw doelstellingen, weet je vooraf hoeveel belasting je moet betalen. Op basis van dit plan, bepalen we hoeveel geld opzij gezet moet worden en dit doen we automatisch, twee keer per maand.

Geen stress meer over belastingen. Wie wil dat nu niet?